CRM Software voor schoonheidssalons

Beauty CRM: Waarom een schoonheidssalonsoftware afsprakenbeheer, loyaliteitsprogramma’s, websiteverbinding en sociale CRM moet hebben.

De cosmetica-industrie is een van de sectoren die vooral te lijden heeft gehad onder de coronapandemie. Soms moesten studio’s en salons volledig gesloten blijven. Dit maakt het des te belangrijker om verliezen goed te maken. CRM-software kan schoonheidsspecialisten helpen om hun eigen klantrelatieprocessen aanzienlijk te optimaliseren. De CRM Korting staat voor Customer Relationship Management. Aan de ene kant is dit de consistente oriëntatie van het eigen bedrijf op de klanten. Aan de andere kant gaat dit ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen.

CRM-software voor schoonheidsspecialisten

CRM-software stelt schoonheidsspecialisten in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Tegelijkertijd kunnen ze binnen het systeem worden beheerd, gecontroleerd, geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd. Welke functies een bijzonder belangrijke rol spelen, verschilt van industrie tot industrie. Om deze reden willen we de belangrijkste functies van CRM-software voor schoonheidsspecialisten in het volgende nader bekijken.

Afsprakenbeheer

Digitaal afsprakenbeheer helpt salons om de hectiek van de dagelijkse gang van zaken bij te houden. Hoe meer medewerkers er in dienst zijn en hoe groter het klantenbestand wordt, hoe moeilijker het wordt om alle huidige en aankomende afspraken overzichtelijk te beheren. Een softwarematig afsprakenbeheer met CRM-software is centraal op elkaar afgestemd, zodat alle medewerkers te allen tijde toegang hebben tot huidige en toekomstige afspraken. Zo is iedere medewerker in staat om telefonisch informatie te verstrekken aan klanten en geïnteresseerden en kunnen beschikbare personele middelen zo doelgericht mogelijk worden ingezet.

Loyaliteitsprogramma’s

Daarnaast is bedrijfssoftware voor schoonheidsspecialisten ook in staat om loyaliteitsprogramma’s te ondersteunen. Dit is een maatstaf voor klantloyaliteit. Zo is het mogelijk om klanten punten te laten verzamelen. Zodra ze genoeg punten hebben verzameld, kunnen ze bijvoorbeeld gereduceerde of gratis diensten aangeboden krijgen. Dit heeft ook als achtergrond dat de klant nieuwe aanbiedingen kan uitproberen en daar in de toekomst eventueel gebruik van wil maken.

Website verbinding

De website wordt nu beschouwd als het digitale vlaggenschip van het bedrijf. Via hun eigen website kunnen schoonheidsspecialisten reclame maken voor hun diensten en klanten ook de mogelijkheid bieden om afspraken te boeken of andere soorten vragen te stellen. Idealiter zou er een interface tussen de website en CRM-software moeten worden opgezet. Op deze manier kunnen inkomende verzoeken via het systeem direct aan de verantwoordelijke medewerker worden toegewezen voor verdere verwerking. Er is een naadloze uitwisseling van informatie, waardoor dubbel gegevensonderhoud en de bijbehorende handmatige extra inspanning overbodig worden.

Sociale CRM

Net zo belangrijk als uw eigen website is de aanwezigheid op sociale netwerken in bepaalde industrieën. Wil je als cosmetische studio een social media aanwezigheid vestigen, dan heb je eerst te maken met de platformen waarop je eigen klanten of je eigen doelgroep daadwerkelijk te vinden zijn. Zodra deze vraag is beantwoord, kan hier ook een interface tussen de sociale netwerken en de CRM-software worden opgezet. Er zijn ook extra planningstools die kunnen worden gebruikt om e-mail op sociale netwerken te plannen, te beheren en te automatiseren. Analysefuncties binnen het CRM-systeem kunnen worden gebruikt om te evalueren welke berichten of aanbiedingen de meeste gebruikers hebben bereikt.

Digitale klantendossiers

Last but not least fungeert CRM-software ook als een centrale database voor alle belangrijke klantinformatie. Binnen het systeem wordt voor elke klant een apart digitaal bestand aangemaakt, waarin alle belangrijke informatie wordt opgeslagen. Dit geldt zowel voor stamgegevens als naam, adres en telefoonnummer als voor voorkeuren of gebruikte diensten. Het creëren van een nieuw klantcontact kan worden vergemakkelijkt door het gebruik van mobiele apparaten. In plaats van stamgegevens handmatig op te vragen en vervolgens over te zetten naar het systeem, kan de klant eenvoudig een mobiel apparaat zoals een tablet krijgen. De klant kan zo alle belangrijke persoonsgegevens direct in het systeem opslaan. Dit elimineert ook het risico op transmissiefouten en verhoogt de kwaliteit van de gegevens die in het CRM-systeem worden beheerd.

Pin It on Pinterest